DET DER ER NØDVENDIGT FOR NOGLE, ER OFTE GODT FOR ALLE
Når vi arbejder med læringsmiljøet, kan vi komme til at arbejde ud fra en integrationsforståelse hvor vi bliver optaget af det en enkelt elev ikke kan og forsøger at imødekomme dette ved en kompenserende tilgang.
En kompenserende tilgang er f.eks. når vi lader få eller enkelte elever gøre noget andet end resten af elevgruppen, fordi vi tror eller kan se, at eleven ikke kan deltage på den måde vi har tænkt undervisningen. Det kan f.eks. være når vi giver elever ekstra pauser, løbeture rundt om skolen, høreværn på, eget kontor med afskærmning, helt andre opgaver, fri fra fag, fri fra pauser, etc.
Nogle gange er det selvfølgelig en god måde at imødekomme en elevs behov for særlig støtte, at give rum til, at de kan gøre noget andet end de andre.
Men når det er den eneste eller mest dominerende strategi for at imødekomme elever i vores undervisning, der har behov for særlig støtte eller brug for en anden tilgang, er det ikke tilstrækkeligt.
Vi snyder os selv og de andre elever for at skabe et mere differentieret læringsmiljø med forskellige deltagelsesformer og forskellige muligheder for aktiv medvirken.
Mange af de tiltag vi iværksætter for enkelte elever kan med fordel bygges ind i vores generelle pædagogik og didaktik. For det der er nødvendigt for nogle elever kan deltage, er ret ofte godt for de fleste.
Eksempler på hvordan det der er nødvendigt for nogen – er godt for alle:
-
Har du en elev i din undervisning der har svært ved at følge en (lang) kollektiv besked eller instruktion? – så undgå dette. Bid instruktionen op i mindre dele, suppler med en video, brug stationsundervisning eller alternativ undervisning, brug visuel støtte.
-
Har du en elev i din undervisning der mister koncentrationen efter noget tids arbejde? – bid din undervisning op i kortere tidsintervaller (10, 15 eller 20 minutter) og skab plads til bevægelse ind imellem intervallerne. Det behøver ikke være egentlige pauser eller meget fysisk aktivitet. Det kan blot være at skifte plads, lave en muskel-led spændings-øvelse eller en brainbreak.
-
Har du en elev i din undervisning der har brug for visuel støtte? – brug visuel støtte til hele klassen. F.eks. dagens program, opmærksomhedssignal, regulerings af lydniveauet og De 10 H´er.
-
Har du en elev der har svært ved skift? – skab tydelige rutiner for skift, f.eks. ved dagens begyndelse, mellem pause og undervisning, mellem lokaler, mellem aktiviteter. Ofte undervurderer vi ”mellemregningerne” mellem de planlagte aktiviteter – og ofte er det her, i det mere ustrukturerede, at nogle elever kan komme ”på glat is”. Find måder hvorpå eleverne kan støtte sig til rutiner og gentagelser, når der skal ske skift. F.eks. ved at de har nogen at følges med. Eller ved at lukke eleverne ud og ind på bestemte måder, i ordnet rækkefølge. Øv gerne disse skift-aktiviteter med eleverne og giv positiv feedback.
