top of page
Billede af Patrick Perkins

CO-TEACHING

En samarbejdsform med fælles planlægning, undervisning og evaluering, til gavn for alle elever. 

HVAD ER CO-TEACHING?

WEB_Hvad_er_co-teaching.jpg

FORMÅLET MED CO-TEACHING

Biologi_undervisning_lup_WEB.jpg

Det særlige ved Co-teaching er samarbejdet om både planlægning, udførelse og evaluering af undervisningen. Mere om "Hvad er Co-teaching?" ”Co” i Co-teaching står for collaboration. Det vil sige at samarbejdet sigter mod at skabe udvikling og løse udfordringer, nogle gange selv om man ikke helt ved, hvad der skal til. Derfor samarbejder man om at afprøve forskellige pædagogiske og didaktiske tilgange sammen. Det, der oftest opleves mest anderledes ved co-teaching, er den fælles planlægning. De fleste har prøvet at være to i undervisningen, men det er den systematiske planlægning, der gør det muligt, at to i undervisningen giver en klart forbedret undervisningssituation for alle eleverne. Dette kræver f.eks. at man i planlægningen lægger vægt på, begge bidrager til og er bekendte med: •Læringsintentionen – hvad skal eleverne lære? •Elevaktiviteterne – hvad skal der foregå? •Rollefordelingen – hvem gør hvad? I Co-teaching benytter man 6 modeller eller tilgange. Co-teaching er mere end blot de 6 tilgange: Når vi arbejder med co-teaching lægger vi vægt på den inkluderende dimension. Det vil sige, at vi er optaget af, at samarbejdet skal føre til undervisning, der giver flere elever deltagelsesmuligheder. Vi arbejder bl.a. med specialpædagogiske greb og tilrettelægger undervisningen sådan, at eleverne er aktive, samarbejdende og tilgodeset i undervisningen på forskellige måder. Derfor arbejder man både med: Samarbejdet, der gerne skal være jævnbyrdigt og udviklende Den didaktiske proces; hvor vi skaber inkluderende undervisningen vha. didaktiske og pædagogiske metoder Mindsettet; hvor vi arbejder med børnesyn, læringssyn og god undervisning.

Når vi arbejder med co-teaching er det med det formål at skabe øgede deltagelsesmuligheder for alle elever. Med co-teaching udvikler vi sammen og løbende en undervisningspraksis, hvor elevernes forudsætninger og motivation tilgodeses i en differentieret undervisning. Det kan være en udfordrende opgave at løse for blot én lærer, der skal undervise fx 25 elever. Derfor giver det rigtig god mening at tilføre flere kompetencer og perspektiver i både planlægningen, udførelsen og evalueringen af undervisningen, og samarbejde om formålet med at skabe deltagelse for flere. Selvom flere oftere er sammen i undervisningen med kolleger, vil de fleste nok ofte opleve at stå alene med undervisningsopgaven og ansvaret for eleverne. Det vil være nyt for mange at skulle dele sin undervisning og sit ansvar med en anden på en jævnbyrdig måde. Derfor er det en god idé at give det nye samarbejde lidt plads til at udvikle sig. Vi bruger skuespillet som metafor for co-teaching. Man kan sige, at man går fra at være et ”One-man show” til at være et ensemble, hvor man har forskellige (skiftende) roller og ”spiller sammen” og ”spiller hinanden gode”. Det kræver øvelse og det går ofte bedre, hvis man har et godt manuskript, som i co-teaching f.eks. er en lektionsplan og et fælles defineret formål med samarbejdet.

CO-TEACHING MODELLER – DE 6 TILGANGE

parallel.png

PARALLELUNDERVISNING

Der er 6 modeller i Co-teaching, som man kalder tilgange. Det er organisationsformer man kan anvende, når man co-teacher sammen.

FEM GODE FØRSTE SKRIDT I CO-TEACHING

Notater

CO-TEACHING ER SAMARBEJDE

samarbejdende

Det mest udfordrende ved co-teaching viser sig ofte at være den fælles planlægning. For det første kan det være udfordrende at finde tid til at planlægge sammen. Her kan en løsning være at skemalægge sin planlægningstid og arbejde effektivt, når man mødes. Vi har udarbejdet en dagsorden til den fælles planlægning og en lektionsplan som kan downloades gratis. Begge skemaer kan være med til at hjælpe Co-teaching partnere til at arbejde struktureret og effektivt i den fælles planlægning. Hvad der også ofte viser sig udfordrende er at skulle samarbejde tæt, dele ansvaret for undervisningen og opleve jævnbyrdighed. Det kan være en proces, der tager lidt tid. Her kan det være en god idé at man på forhånd har lavet en forventningsafstemning og bl.a. har afklaret, hvad man hver især oplever som vigtigt i et samarbejde og fx hvem der er ansvarlig for hvilke opgaver. Her kan man med fordel bruge vores skabeloner til Rammeaftale, forventningsafstemning og opstartsmøde Du kan læse mere om samarbejdet i vores bog Fra en, til to, til co-teaching.

Du er måske allerede sammen med en kollega i noget af jeres undervisning. Det kan være et par timer om ugen, et bestemt fag eller mange timer.

Plakat_01.png
Plakat_02.png

PLAKATER A2

Plakater i A2

150 kr. for to + moms
og forsendelse.

Send os en mail med 
din bestilling.

Plakater
bottom of page