CO-TEACHING
HVAD ER CO-TEACHING?
MÅLET MED CO-TEACHING
Co-teaching er en udvidet samarbejdsform, hvor to fagprofessionelle arbejder tæt sammen om at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Oprindeligt kommer co-teaching fra USA, hvor man har forsket og eksperimenteret med det i mange år. Her opstod samarbejdsformen i forbindelse med at almenlærere og speciallærere fandt på at arbejde tæt sammen i almenmiljøet for at inkludere elever, som førhen blev udskilt til specialundervisning. Derfor er målet med co-teaching – principielt – at sikre at den specialpædagogiske viden og kompetence bliver en integreret del af den almene undervisning for at tilgodese alle elevernes læring og udvikling. Når vi arbejder med co-teaching lægger vi vægt på den inkluderende dimension. Vi arbejder med specialpædagogiske greb og er optaget af, hvordan alle eleverne er aktive, samarbejdende og tilgodeset i undervisningen. Mange skoler eksperimenterer med co-teaching i disse år. Det kan fx være at almenlærerene samarbejder i undervisningen med lærere med specialpædagogisk viden og kompetencer, lærere med anden fagprofil, PPR-konsulenter eller pædagoger. Der er selvfølgelig forskel på, hvad man kan få ud af co-teaching og hvordan man skal gribe det an, alt efter hvem der samarbejder og under hvilke forhold. Det mest udfordrende ved co-teaching viser sig ofte at være den fælles planlægning. De fleste har prøvet at være to i undervisningen, men det er planlægningen, der gør det muligt, at to i undervisningen giver en klart forbedret undervisningssituation. Dette kræver at man i planlægning lægger vægt på rollefordelingen og fokus på elevernes aktiviteter f.eks. vha. de seks co-teaching tilgange.
Målet med co-teaching er at skabe en undervisningspraksis, hvor elevers forudsætninger, behov, baggrund m.m. tilgodeses i en differentieret undervisning. Det vil sige at skabe de bedst mulige deltagelsesmuligheder. Det kan være en yderst kompleks opgave at løse for blot én lærer, der skal undervise fx 25 elever. Derfor giver det rigtig god mening at tilføre flere kompetencer og perspektiver i både planlægningen, udførelsen og evalueringen af undervisningen. Kompetencer, som kan understøtte den inkluderende tænkning, som netop “bor” i Co-teaching.
DE 6 TILGANGE I CO-TEACHING
Der er 6 tilgange eller organisationsformer man kan anvende, når man co-teacher sammen. Nogle vælger at undlade tilgangen "Én underviser, én observerer". Vi holder fast i de oprindelige 6 tilgange, da vi mener at systematisk observation, når man er to, er virkelig givende i forhold til at udvikle sin undervisningspraksis. Fx kan man bruge tilgangen, når man igangsætter Cooperative Learning strukturer og man fx er i tvivl om, hvorvidt eleverne løser opgaven som ønsket.
OM SAMARBEJDET
Der er særlig to ting, der kan være udfordrende, når man er to, der skal co-teache sammen. Det første handler om at finde tid til at planlægge sammen. Her kan en løsning være at skemalægge sin planlægningstid og arbejde effektivt, når man mødes. Det andet er at skulle samarbejde tæt, dele ansvaret for undervisningen og opleve en ligeværdighed. Det kan være en proces, der tager lidt tid. Her kan det være en god idé at man på forhånd har lavet en forventningsafstemning og bl.a. har afklaret, hvad man hver især oplever som vigtigt i et samarbejde og fx hvem der er ansvarlig for hvilke opgaver.