top of page

COOPERATIVE

LEARNING​

At samarbejde for at lære – og at lære at samarbejde

Cooperative Learning (CL) er en  undervisningsmetode, der organiserer samspillet mellem elever på alle alderstrin og i alle fag. Undervisningsmetoden kom til Danmark fra USA omkring år 2005. 

Kagan Cooperative Learning (KCL) er den, vi bedst kender i Danmark, og er udviklet af psykologiprofessor Spencer Kagan tilbage i 80’erne. Spencer Kagan og hans team i USA udvikler stadig på Cooperative Learning strukturer i samarbejde med lærere rundt om i verden.

​

KCL-strukturer bygger på 4 vigtige grundsten også kaldet principper. Principperne organiserer den måde, eleverne interagerer og samarbejder på for at opnå faglig læring:

​

  • Positiv indbyrdes afhængighed

  • Individuel ansvarlighed

  • Lige deltagelse 

  • Samtidig interaktion​

 

Målet med KCL er at eleverne samarbejder for at lære, mens de samtidig lærer at samarbejde. En vigtig færdighed at kunne – både i skolen og senere hen i fx arbejdslivet.

​

Forskning viser, at regelmæssig brug af KCL øger både elevernes faglighed og elevernes trivsel, da strukturerne ligeledes udvikler sociale kompetencer.

​

Øget faglighed er noget, der sker for alle elever i klassen – og ikke bare de stærkeste, og ej heller kun de svageste på bekostning af de stærke – da strukturerne aktiverer alle elever til at deltage i læringsprocesserne.

​

Regelmæssig brug af Classbuilding og Teambuilding, som er vigtige elementer i KCL, er med til at styrke elevernes indbyrdes relationer samt deres respekt og tolerance overfor hinanden.

 

Læs mere på: www.kaganonline.com

“Kagan Cooperative Learning strukturer er særdeles effektive til at forberede eleverne til teamsamarbejde, kreativitet, kommunikation og lederkompetencer.

Kompetencer som bliver mere og mere efterspurgt på den moderne arbejdsplads.”

​

— Dr. Spencer Kagan

Piger_skole
20221004_182558.jpg

HVAD ER COOPERATIVE LEARNING?

CERTIFICERET INSTRUKTØRER I KAGAN COOPERATIVE LEARNING

20221004_134549.jpg

SPENCER KAGAN, USA

Vi samarbejder med Spencer Kagan i USA og er de eneste to i Danmark, som har rettigheder til at undervise med Kagans materialer.

 

Vi afholder workshops i at bruge Kagans forskningsbaserede tilgange til at skabe mere engagerende undervisning og bedre resultater for alle elever.

bottom of page