COOPERATIVE
LEARNING
​
At samarbejde for at lære – og at lære at samarbejde
Cooperative Learning (CL) er ikke en ny undervisningsmetode i Danmark. Faktisk stammer den tilbage fra 1980’erne.
​
I Danmark kender vi bedst Kagans strukturelle tilgang til CL , som vi vælger at kalde KCL.
KCL strukturer bygger på 4 principper, der organiserer den måde eleverne interagerer/samarbejder på for at opnå faglig læring.
​
Eleverne samarbejder for at lære og samtidigt lærer de at samarbejde. En evne værdsat af fremtidige arbejdsgivere.
​
KCL strukturer, som der findes mere end 200 af, er i sig selv indholdsfri og kan derfor bruges i forskellige fag igen og igen.
​
Forskning viser, at regelmæssig brug af KCL øger både elevernes faglighed og elevernes trivsel, da strukturerne ligeledes udvikler sociale kompetencer.
​
Øget faglighed er noget, der sker for alle elever i klassen – og ikke bare de stærkeste, og ej heller kun de svageste på bekostning af de stærke – da strukturerne aktiverer alle elever til at deltage i læringsprocesserne.
​
Regelmæssig brug af classbuilding og teambuilding, som er vigtige elementer i KCL, er med til at styrke elevernes indbyrdes relationer samt deres respekt og tolerance overfor hinanden.
Læs mere på: www.kaganonline.com
“Kagan Cooperative Learning strukturer er særdeles effektive til at forberede eleverne til teamsamarbejde, kreativitet, kommunikation og lederkompetencer.
Kompetencer som bliver mere og mere efterspurgt på den moderne arbejdsplads.”
​
— Dr. Spencer Kagan