DEN CO-DIDAKTISKE
MODEL
Planlægning af undervisningen, og i særdeleshed når der skal co-teaches, er meget betydningsfuld i forhold til at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever. Det er ofte, når vi ikke har tænkt processen grundigt nok igennem og/eller formidlet den til eleverne, at nogle elever kan komme ”på glat is”.
Når vi planlægger i co-teaching samarbejdet, er vi optaget af det vi kalder mikroplanlægning.
Mikroplanlægningen er den mere detaljerede planlægning af, hvad der præcist skal forgå i undervisningen, hvad underviserne skal gøre, hvad eleverne skal gøre, hvor længe, hvordan, med hvem osv. Altså en mikroproces-plan eller didaktisering af undervisningsprocessen.
Til dette har vi udarbejdet en model, der kan hjælpe med en vis systematik , så man får spurgt til vigtige elementer i undervisningen, der er af betydning for elevernes deltagelsesmuligheder.
Vi kalder den for den co-didaktiske model:


De grønne felter repræsenterer tre elementer der er nødvendige for alle elever, for at kunne engagere sig og deltage aktivt i undervisningen; variation, motivation og relationer.
Det gule felt repræsenterer (special)pædagogiske greb, der er nødvendige for flere og godt for de fleste. Det handler om struktur, stilladsering, rutiner, gentagelser og visuel understøttelse. Du kan læse mere om pædagogiske greb her.
Både de grønne og det gule felt tilrettelægges som generelle didaktiske og pædagogiske greb, som gælder som en fælles ramme for hele elevgruppen eller klassen.
Det røde felt repræsenterer helt særlige tiltag der typisk rettes mod en enkelt eller få elever, med behov for helt særlig hensyntagen eller støtte. Disse tiltag bygges ”oven på” elementerne fra hhv. de grønne og det gule felt.
Du kan læse mere om den co-didaktiske model i vores bog Fra en, til to, til co-teaching.
