COOPERATIVE LEARNING –
ØVELSER
ENGAGERENDE UNDERVISNING FOR ALLE
Øvelser eller strukturer indenfor Cooperative Learning - for engagerende undervisning
Cooperative Learning som fællesskabende didaktik
Cooperative Learning består af en masse indholdsfrie øvelser eller strukturer – kaldet CL- strukturer, som sammen med et givent fagligt eller socialt indhold udgør en undervisningsaktivitet. Der findes mere end 200 strukturer, og da de er indholdsfrie, kan de bruges igen og igen og i mange forskellige fag.
Formålet med CL strukturerne er at engagere alle elever i undervisningen og dermed udvikle deres faglige og sociale kompetencer.

Kagan CL-strukturer er hjernevenlig læring. Når man arbejder med strukturerne og fx laver
classbuilding og teambuilding, reduceres angsten for at stå udenfor fællesskabet – også kaldet eksklusionsangst – og der bygges et fundament for et trygt, tolerant og støttende
læringsmiljø.
Samtidig er der masser af variation, som også er godt for hjernen og eleverne interagerer med mange forskellige klassekammerater, som skaber kendskab og mulighed for venskab. Når alle kan deltage i samme aktivitet, selvom det kan være på forskellige måder, øges muligheden for at lave fællesskabende didaktik.
Cooperative Learning i indskolingen
Cooperative Learning kan med fordel bruges i indskolingen. Mange af strukturerne er
ganske enkle og hvis de øves med et socialt indhold, kan det være lettere for de små i
indskolingen at lære strukturen – se fx øvelse ”Ordet rundt til indskoling”.
Det kan som altid være en fordel at starte tidligt i et skoleforløb med at opbygge et godt og trygt klassemiljø, som man kan med Cooperative Learning. Cooperative Learning er læring for livet.
CL-ØVELSER I FAGENE
CL-øvelser til danskfaget
Der findes mange velegnede øvelser eller strukturer til danskfaget. I stedet for at stille
plenumspørgsmål og høre de samme få elevers svar, kan man med fordel anvende en
struktur med præcis samme spørgsmål.
Eksempler:
-
”Hvad synes I var ”point of no return” i teksten?” = ”Ordet rundt”, hvor hvert teammedlem skiftes til at dele deres idéer.
-
”Nævn alle ord eller fraser, der beskriver hovedpersonens udseende”= ”Tal og byt” med din sidemakker, hvor parret skiftes til at identificere tillægsord/fraser.
-
”Lav opgave 11 på side 30, hvor I skal indsætte kommaer” = ”Par-coach” med din
sidemakker, hvor parret skiftes til at forklare, hvor kommaet skal stå og hvorfor, og hvor den anden partner har en coachende rolle.
CL-øvelser til engelsk-, tysk- og franskfaget
Der findes også mange velegnede øvelser til sprogfagene. Sproget er netop i fokus, når
man arbejder med CL-strukturer, så derfor vil alle strukturer kræve, at eleverne interagerer
og kommunikerer med hinanden. Alt sammen elementer fra god sprogundervisning.
Fordelen ved at bruge CL-strukturer i sprogundervisningen er ligeledes, at eleverne kun skal ”præstere” over for én anden, hvis der fx arbejdes i en parstruktur eller 3 andre, hvis
der arbejdes i en teamstruktur. Dette kan reducere angsten for at skulle formulere sig på et andet sprog og i stedet give eleverne lyst og mod på at øve sig mundtligt. Når man arbejder med strukturerne, øges elevaktiviteten betydeligt og eleverne får mulighed for at øve sig langt mere.
Eksempel på en øvelse til mange fag

Når man har lært en given struktur, giver det lærerne mulighed for at skabe et uendeligt antal aktiviteter.
KCL-strukturer er "genanvendelige" og kan bruges hver dag i alle fag. En enkelt parstruktur
som fx ”Tal og byt” (man skiftes til at nævne én ting med sin sidemakker) kan bruges i:
-
Dansk til at identificere tillægsordene i teksten
-
Matematik til tier-venner
-
Engelsk til hvad man kan bruge sproget til ude i verden
-
Historie til at nævne konsekvenserne af anden verdenskrig
-
Biologi til at nævne alle delelementer af en blomst
-
Idræt til opvarmningsøvelser
-
Natur/teknik til at huske fagbegreberne, vi arbejdede med sidst
KOM GODT I GANG
Implementering i undervisning – at komme i gang
Cooperative Learning kan være ganske let at implementere i undervisningen.
Spencer Kagan er særlig optaget af, hvordan vi som en del af implementeringen med fordel kan tænke strukturerne som erstatningsstrukturer og erstatte dele af plenumundervisning – fx stille spørgsmål ud i klassen, som kun få elever svarer på (dette kalder han ”Call on One”) – med en parstruktur, hvor alle elever får mulighed for at formulere et svar.
Kagan foreslår også, at vi erstatter ustruktureret gruppearbejde, hvor det ofte er den
stærkeste, der laver opgaven, med en enkelt struktur som fx ”Ordet rundt”, så vi sikrer, at
alle elever får mulighed for at deltage.
Der kan være mange faktorer, der kan være afgørende for, om man oplever umiddelbar
succes med CL-strukturerne, og her kan være hjælp at hente i de 7 nøgler, som
præsenteres og arbejdes med på vores workshops. Én af de 7 nøgler handler om relevante og konkrete klasseledelsesgreb. En anden nøgle handler om at vælge den rette struktur til det rette formål og indhold.
Fordele ved at bruge Cooperative Learning øvelser eller strukturer
Udover et mærkbart bedre og mere trygt læringsmiljø, er der mange fordele ved at bruge
CL-øvelserne – kaldet strukturer. Forskning viser, at der på de skoler eller de klasser, hvor
man arbejder målrettet med strukturerne, opleves større elevengagement og mærkbar
bedre faglige resultater for alle elever.
Vi har selv masser af års erfaring med at bruge CL i undervisningen og oplever selv øget elevengagement, bedre faglige resultater og som oftest også en helt unik stemning og et markant sammenhold i klassen: Et sammenhold som går hånd i hånd med den markante udvikling af sociale færdigheder, der også sker for alle elever i et CL-læringsmiljø.

RESSOURCER & MATERIALER
Ressourcer og materialer fra Teach Nordic
Vi arbejder i øjeblikket på at lave vores eget materiale. Indtil da kan du læse mere i:
Kagans bøger – ”Kagan Cooperative Learning”.
-
Derudover har vi lavet teamplader, som kan downloades gratis og printes efter behov.
-
Du kan også skrive til os på info@teachnordic.dk, hvis du vil købe et trykt og lækkert sæt. Sættet indeholder i alt 10 teamplader til 3, 4 og 5 elever.

Forslag til Teambuilding:
Her er nogle gratis øvelser, du kan bruge som teambuilding:
-
Indskoling/mellemtrin
-
Mellemtrin/udskoling
Følg os på LinkedIn, Instagram og Facebook, hvor vi også lægger forslag til strukturer ud.
Kontaktinformation for yderligere support eller kurser
Kontakt Janet eller Rikke på info@teachnordic.dk for yderlige information om kurser i Danmark eller få mere viden om CL og eller læs om forskning på Spencer Kagans hjemmeside: