top of page

Specialpædagogik i læringsmiljøet – visuel støtte

Det kan være en fordel at ”låne” nogle pædagogiske greb fra specialundervisningen når man vil
øge deltagelsesmulighederne for alle elever. Vi har i dag et større kendskab til neurodivergente
forstyrrelser og ved, at elever med f.eks. ADHD eller Autisme får bedre deltagelsesmuligheder når
vi anvender nogle af disse pædagogiske greb, der understøtter:
 

Børnehjerner er ikke færdigudviklet og det gælder særligt de eksekutive funktioner som først er færdigudviklet i starten af 20´erne. Det betyder at børn ikke på samme måde som voksne har:

  • Kognitiv fleksibilitet til f.eks. at fastholde informationer, have en god
    arbejdshukommelse, ændre planer.

  • Målrettethed -f.eks. at kunne tage initiativ, planlægge og organisere.

  • Opmærksomhedsstyring: -f.eks. at kunne styre og fastholde opmærksomhed,
    regulere sig selv og udsætte behov og hæmme impulser.


Børn har derfor brug for støtte til at hjælpe med disse kognitive funktioner: de må ”låne
den modne hjerne” og støttes med ydre struktur og stilladsering.

Det moderne liv udfordrer de umodne hjerner

Mere end tidligere har børn brug for struktur, fordi de deres umodne hjerne, med vores
moderne livsførelse er under et stort pres. Der er i dag en øget forventning til
omstillingsparathed, og børn mødes med mange indtryk, skift, stimuli, færre pauser, færre
rutiner og mere inddragelse i beslutninger.

Hjernevenlig undervisning

Når vi tilbyder en øget grad af struktur og stilladsering i læringsmiljøet, kan eleverne frigive
energi til at arbejde med det faglige stof og samarbejde med hinanden og os.

- forstærket med visuel støtte

Du kender det måske fra dig selv… du skriver i din kalender når du skal noget, du laver huskelister og indkøbslister, eller skiver noter til at hænge på køleskabet?!
På samme måde kan visuel støtte give de kognitive hjernefunktioner hjælp og støtte til at navigere rundt i det ofte meget omskiftelige og krævende læringsmiljø. Det visuelle kan være med til at synliggøre og fastholde de strukturer og rutiner vi anvender i læringsmiljøet.

Her er 10 gode grunde til at bruge visuel støtte:
  1. Det visuelle er varigt og bliver ved med at være synligt for eleven, det mundtlige er flygtigt og er væk når det er sagt

  2. Det visuelle hjælper med at SE hvad du mener

  3. Det visuelle kan skabe forudsigelighed så eleven ved hvad han kan forvente sig

  4. Det visuelle giver mulighed for at fastholde og bearbejde information

  5. Det visuelle har ingen holdninger, tonefald, frustrationer eller miskredit

  6. Det visuelle hjælper alle

image1.png

Du kan downloade denne plakat her

Du kan læse mere om Specialpædagogik i læringsmiljøet i vores bog Fra en, til to, til co-teaching.

bottom of page