top of page

CO-TEACHING MODELLER – DE 6 TILGANGE 

Der er 6 modeller i Co-teaching, som man kalder tilgange.  Det er organisationsformer man kan anvende, når man co-teacher sammen. 

Tre tilgange handler om de professionelles samarbejde:​

729-2.png

TEAMUNDERVISNING

De to undervisere, underviser sammen. Bruger f.eks. dialog og måske også drama som virkemiddel. 

729-1mblyant.png

ÉN UNDERVISER,
ÈN ASSISTERER

Den ene underviser står for undervisningen (f.eks. instruktion, opsamling etc.) imens den anden assisterer ved at sikre, at alle er med, spørge ind hvis uklarheder opstår mm. 

729-3.png

ÉN UNDERVISER,
ÈN OBSERVERER

Den ene underviser står for undervisningen, mens den anden observerer oftest med et særligt fokus. 

De tre tilgange er med til at tydeliggøre rollerne og opgavefordelingen mellem de to, der co-teacher sammen. Det er vigtigt at begge på skift indtager de forskellige roller og at det er aftalt på forhånd, hvem der gør hvad.

 

Nogle vælger at undlade tilgangen "Én underviser, én observerer". 

Vi holder fast i de oprindelige 6 tilgange, da vi mener at systematisk observation, når man er to, er virkelig givende i forhold til at udvikle sin undervisningspraksis. Fx kan man bruge tilgangen, når man igangsætter Cooperative Learning strukturer og man fx er i tvivl om, hvorvidt eleverne samarbejder som ønsket.

Tre tilgange handler om, hvordan elevernes læringsaktiviteter organiseres:

728-1mblyant.png

PARALLELUNDERVISNING

Eleverne deles i to lige store grupper. Hver underviser har en gruppe. Der undervises i det samme indhold på samme måde, samme indhold på forskellig måde eller i forskelligt indhold. Der byttes efter f.eks. 20 

728-3mblyant.png

STATIONSUNDERVISNING

Eleverne deles i mindre grupper, der cirkulerer efter fastsat tid, mellem stationer med forskellige opgaver. Nogle stationer er bemandet af underviserne, andre er selvstændige stationer. 

728-2mblyant.png

ALTERNATIV
UNDERVISNING

Én underviser har ansvar for den store elevgruppe. Én har ansvar for en mindre gruppe på ca. 3-5 elever. Denne gruppe arbejder målrettet med f.eks. træning, forforståelse, dialog, feedback, ekstra faglige udfordringer mm. Alle elever oplever at være en del af en sådan mindre gruppe. 

Når man anvender de tre tilgange, er det for at opnå den bedste udnyttelse af den ekstra ressource. Ved at dele eleverne op, skabes mere plads til kontakt med den enkelte elev og elevernes indbyrdes samarbejde får bedre vilkår.

 

Tilgangene kan ses som et alternativ til f.eks. tavle-undervisning/plenum-undervisning og klassebaseret dialog eller som alternativ til individuelt arbejde. 

Du kan læse mere om de 6 tilgange i vores bog ”Fra en, til to, til Co-teaching”

Du kan også købe plakater med de 6 tilgange – lige til at hænge op i klassen

bottom of page