FEM GODE FØRSTE
SKRIDT I CO-TEACHING
Du er måske allerede sammen med en kollega i noget af jeres undervisning. Det kan være et par timer om ugen, et bestemt fag eller mange timer, eller måske skal du til at være det og vil gerne arbejde med co-teaching.
Det væsentligste hvis I skal co-teache sammen er, at I begge to har lyst til at give jer i kast med, at forbedre jeres samarbejde og jeres undervisningspraksis.
Når det er på plads, er der et par skridt det vil være fordelagtige at starte med:
-
Start med en forventningsafstemning. Hvad er det I gerne vil have ud af samarbejdet og hvordan skal eleverne kunne mærke at I arbejder sammen på en forbedret måde?
Hvornår skal I undervise sammen og hvornår skal I planlægge og evaluere sammen?
I kan hente inspiration i vores skabelon (downloade den her)
-
Tal også om, hvad I synes et godt inkluderende læringsmiljø/god undervisning er og om hvilke ledelsesstartegier I bruger i klassen. I kan med fordel udarbejde en Rammekontrakt (download den her) eller lade jer inspirere af den. I kan måske blive inspireret til at udvikle ledelse af læringsmiljøet (download den her) sammen.
-
Brug lektionsplanen (download den her) til at planlægge jeres fælles undervisning. Den vil hjælpe jer til at være konkrete og præcise i forhold til undervisningens indhold og den hjælper jer med at fordele roller.
-
Sæt få og gerne mindre mål. Det er bedre at gå systematisk og realistisk til værks end at være for (over) ambitiøs. I må forvente at I skal have jeres roller i undervisningen på plads, før I kaster jer ud i de tre tilgange, hvor I organisere elevernes aktiviteter. Mange begynder med stationsundervisning, men I skal være opmærksomme på, at den kan være svær at orkestrere, hvis man ikke kender hinanden, ikke kender eleverne (lige godt), eller ikke har ledelsen af læringsmiljøet helt på plads. Start med at øve de tre tilgange vedr. jeres roller, og sæt nogle mål for elevernes positive deltagelse i undervisningen.
-
Aftal hvornår og hvordan I giver hinanden feedback. Hvad ønsker I hver feedback på? Hvordan ønsker I at modtage evt. feedback? Og hvor skal feedbacken foregå? Det kan være en god ide at sætte feedback på som fast punkt til jeres fælles møder. Det kunne blot være: ”Er der noget vi skal justere for at blive bedre sammen?”
Du kan læse meget mere om samarbejde og opstart af co-teaching i vores bog Fra en, til to, til co-teaching